Veelgestelde vragen
Eén van de reviews voor mijn bedrijf ontbreekt. Wat is er gebeurd?
Er zijn drie mogelijkheden:
- De persoon die de review heeft geschreven kan de review zelf verwijderd hebben. Dit gebeurt echter niet vaak, maar je zult dit meestal zien wanneer iemand zijn of haar Yelp account sluit.
- De review werd misschien verwijderd door ons User Operations Team. Dit gebeurt alleen wanneer de review onze Inhoudsrichtlijnen schendt of wanneer de reviewer onze Gebruikersvoorwaarden schendt.
- Deze review wordt momenteel niet aanbevolen door de geautomatiseerde aanbevelingssoftware van Yelp. De review is nog steeds toegankelijk voor gebruikers op je bedrijfspagina onder de aanbevolen reviews, maar wordt niet meegerekend in je aantal reviews of je algemene sterrenwaardering. Dit is een routine functie van onze geautomatiseerde software en beïnvloedt elk bedrijf vermeld op de site. Je kunt hieronder meer lezen over dit proces.
Waarom beveelt Yelp sommige reviews aan en andere niet?
We krijgen miljoenen reviews van onze gebruikers, en onze job bestaat erin de reviews te tonen die het beste de opinies van de Yelp community vertegenwoordigen. De overige reviews zijn toegankelijk via een link onderaan elke bedrijfspagina, maar ze tellen niet mee in de sterrenwaardering of aantal reviews voor een bedrijf.
Deze aanpak is totaal anders dan andere websites die de neiging hebben tirades en valse beschuldigingen te tonen van om het even wie. We doen ons best om een gemeenschap van actieve gebruikers te koesteren die betrouwbare en nuttige inhoud bijdragen aan onze website.
Hoe beslist Yelp welke reviews worden aanbevolen?
We maken gebruik van geautomatiseerde software ontwikkeld door onze ingenieurs om reviews van de Yelp community aan te bevelen. De software bekijkt meerdere factoren, zoals o.a. kwaliteit, betrouwbaarheid en activiteit op Yelp. Maar het meeste van allemaal is de software op zoek naar mensen die onlosmakelijk gemotiveerd zijn om een breed scala aan rijke en gedetailleerde ervaringen te delen die ze elke dag opdoen met lokale bedrijven. Onze software beveelt gemiddeld ongeveer driekwart van de ingediende reviews aan.
Waarom worden sommige reviews niet aanbevolen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een review mogelijk niet wordt aanbevolen. Zo werd de review misschien geplaatst door een minder gevestigde gebruiker of lijkt het om een nutteloze tirade of valse beschuldiging te gaan. Sommige van deze reviews zijn geen echte reviews (zoals reviews die van dezelfde computer afkomstig zijn) en andere suggereren dan weer een belangenconflict (zoals reviews die geschreven zijn door een vriend van de bedrijfseigenaar), maar vele andere reviews zijn echte reviews van echte klanten die we onvoldoende kennen en daardoor niet kunnen aanbevelen.
Krijgen Yelp-adverteerders een voorkeursbehandeling?
Nee. Onze aanbevelingssoftware behandelt adverteerders en niet adverteerders op precies dezelfde manier. Je zult talrijke Yelp adverteerders vinden met negatieve reviews, en tal van niet adverteerders met 5 sterrenwaarderingen.
Verder is er geen enkel verband tussen de timing waarop een review wordt aanbevolen en wanneer een bedrijf al dan niet beslist om te adverteren: reviews kunnen al dan niet aanbevolen worden gedurende dagen, weken of zelfs maanden nadat ze geschreven werden, en je vriendelijke Yelp sales vertegenwoordiger heeft daar geen enkele invloed op.
Kortom, er is dus geen enkel verband tussen reviews en Yelp Advertenties of het verkoopproces van Yelp Advertenties. Punt.
Wat moet ik doen als iemand een negatieve review schrijft over mijn bedrijf?
Je kunt niet altijd iedereen gelukkig maken, hoe hard je ook probeert. Negatieve reviews krijgen is helemaal niet leuk maar volkomen normaal als onderdeel van het zakendoen. Ook wij krijgen negatieve reviews.
Terwijl het belangrijk is om te kijken naar terugkerende aspecten in je reviews (bijv. mensen die herhaaldelijk zeggen dat je brood niet vers is of dat een bepaalde werknemer onbeleefd is), denken we dat je niet te lang zou moeten stilstaan bij één bepaalde review. De meeste Yelpers zoeken eerder een consensus tussen alle reviews die ze lezen in plaats van veel belang te hechten aan één bepaalde review, dus jij zou hetzelfde moeten doen.
Je kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met de reviewer of een openbare reactie plaatsen, maar wees gewaarschuwd dat het reageren op de kritiek door zelf kritiek te geven bijna altijd in je nadeel zal uitdraaien.
Wat moet ik doen als iemand een valse review schrijft over mijn bedrijf?
Wij bemiddelen niet in geschillen, dus je kunt beter contact opnemen met de reviewer of een openbare reactie plaatsen om enige misverstanden op te klaren. Indien het echter duidelijk is dat een review in strijd is met onze Inhoudsrichtlijnen (bijvoorbeeld, de reviewer geeft toe een ervaring van iemand anders te beschrijven of er wordt racistische taal gebruikt), dan kan je de review rapporteren om onze aandacht erop te vestigen.
Moet ik mijn klanten vragen om reviews te schrijven voor mijn bedrijf op Yelp?
Nee, je vraagt je klanten beter niet om reviews te schrijven op Yelp.
De meeste bedrijven hebben de neiging om enkel aan hun meest tevreden klanten te vragen om een review te schrijven, niet de ontevreden klanten. Deze zelfgekozen reviews vertellen natuurlijk maar een deel van het verhaal en we vinden dit niet eerlijk ten opzichte van de consumenten. We horen dus veel liever van de leden van de Yelp community die geïnspireerd raken om over hun ervaringen te vertellen zonder de aanmoediging van een bedrijfseigenaar.
Het hoeft dan ook niet te verbazen als onze software de reviews die op vraag van jou door klanten werden geschreven, niet aanbeveelt. Om onpartijdige reviews van hoge kwaliteit voor je bedrijf te krijgen, doe je er gewoon best aan je klanten een onvergetelijke en geweldige klantenervaring te bieden. Je ziet, het heeft dus niets te maken met je klanten te vragen reviews voor je te schrijven op Yelp.
Yelp lijkt wel op een forum waar mensen kunnen klagen over slechte ervaringen. Zijn de meeste reviews negatief?
Waarom zijn zo veel positieve reviews voor mijn bedrijf niet aanbevolen?
Hier zijn een aantal mogelijke verklaringen:
- Sommige van deze reviews kunnen geschreven zijn door mensen waarover we niet veel weten, daarom worden ze ook niet hoog gerangschikt door onze automatische aanbevelingssoftware. Dit is volkomen normaal, en het beïnvloedt alle bedrijven op de site en alle soorten reviews, zowel positieve als negatieve.
- Sommige reviews volgen een patroon dat afwijkt van wat we normaal te zien krijgen. Onze geautomatiseerde software is erop getraind om deze afwijkingen op te sporen, en ook al is er soms een goede verklaring voor, toch zal de software soms op basis van voorzichtigheid handelen.
- Onze gebruikers schrijven in de eerste plaats meer positieve reviews, dus je zou verwachten dat we een groter aantal van deze positieve reviews aanbevelen...maar dat is niet het geval.
Waarom worden verschillende reviews aanbevolen op verschillende dagen?
Onze aanbevelingssoftware werkt dagelijks dus de resultaten kunnen van dag tot dag veranderen. Zo zal je soms zien dat een review aanbevolen of niet aanbevolen wordt dagen, weken of zelfs maanden nadat hij voor het eerst werd geplaatst. Onze aanbevelingssoftware kan bijvoorbeeld nieuwe informatie oppikken die een review betrouwbaarder doet lijken dan aanvankelijk werd aangenomen. Natuurlijk kan het omgekeerde ook gebeuren. Soms is de informatie die we over een gebruiker hebben verouderd of onvolledig en de software kan ook daar rekening mee houden.
Het is belangrijk om te onthouden dat onze aanbevelingssoftware regelmatig verschillende resultaten oplevert op verschillende dagen op basis van de informatie die het krijgt.
Hoe zijn de gegevens van mijn bedrijf op Yelp terecht gekomen?
We verkrijgen basisgegevens over bedrijven van dataproviders die dit soort informatie via openbare bestanden en andere bronnen verzamelen. We ontvangen ook bedrijfsinformatie van behulpzame gebruikers die de informatie die we hebben corrigeren of ons laten weten wanneer er recent een bedrijf geopend is in de buurt. Aarzel alsjeblieft niet om ons iets te laten weten als bepaalde informatie niet meer actueel is!
Kan ik mijn bedrijfspagina verwijderen op Yelp?
Klanten hebben het recht hun mening te uiten over wat ze graag hebben (of niet graag hebben) na het eten van een maaltijd, het inhuren van een loodgieter of na een bezoek aan de carwash . We verwijderen geen bedrijfspagina's, dus is het beter om het gesprek aan te gaan met je fans en critici, en te luisteren naar wat ze te zeggen hebben.
Verwijdert of herschikt Yelp negatieve reviews als een bedrijf betaalt voor advertenties?
Nee. Je kunt ons niet betalen om negatieve reviews te verwijderen of te herschikken — heel simpel. Het is misschien goed om te weten dat we extra maatregelen in ons systeem hebben ingebouwd: ons Sales Team heeft geen administratieve privileges waarmee ze negatieve reviews kunnen verwijderen voor een adverteerder; daarnaast hebben de mensen die zulke privileges wel hebben niets te maken met ons Sales Team en worden niet betaald op basis van de verkoopcijfers.
Kunnen reputatiemanagement bedrijven mij helpen met mijn reputatie op Yelp?
Er zijn veel "reputatiemanagement" bedrijven die beweren samen te werken met Yelp om je negatieve reviews te verwijderen of je sterrenwaarderingen te verhogen...tegen betaling (natuurlijk!). Mocht jij je ooit afvragen hoe deze bedrijven dat kunnen, dan is het antwoord daarop vrij eenvoudig: Dat kunnen ze namelijk niet. Er is nooit en er zal ook nooit een bedrag zijn dat je Yelp, of een derde partij, kunt betalen om reviews te manipuleren.
Indien iemand met je contact opnam om je zoiets dergelijks aan te bieden, zouden wij het erg op prijs stellen om de details hierover van je horen, zodat we kunnen voorkomen dat anderen aan hen ten prooi vallen. Contacteer ons alsjeblieft met de details.
En tot slot, zoals we in het verleden vaker hebben aangehaald, is de beste strategie voor reputatiemanagement een goede klantendienst aan te bieden, en diplomatisch te reageren op je reviews.
Staat Yelp betalende adverteerders toe om slechte reviews naar de onderkant van hun pagina te verplaatsen?
Zeker niet. De volgorde van reviews kan niet worden beïnvloed en wordt bepaald door Yelp Sort, onze standaard rangschikking methodiek die de meest nuttige reviews voor gebruikers toont. Bijvoorbeeld, de eerste review voor een bedrijf zal de review zijn die de gemiddelde waardering weergeeft voor dat bedrijf. Deze methodiek wordt toegepast op elk bedrijf, het maakt dus niet uit of ze adverteren of niet.
Waar haalt Yelp zijn aanvullende informatie over bedrijven (bijvoorbeeld in welke prijsklasse valt een bedrijf, is dit bedrijf geschikt voor kinderen of accepteert dit bedrijf creditcards)?
Deze subjectieve eigenschappen worden gestemd door gebruikers die een review schreven voor het bedrijf in kwestie. Ze kunnen veranderen naarmate meer gebruikers een review schrijven voor het bedrijf en er dus meer stemmen worden uitgebracht. De meer objectieve eigenschappen die we op bedrijfspagina's tonen (of er bijvoorbeeld creditcards worden geaccepteerd en of het toegankelijk is voor rolstoelgebruikers) kunnen door de bedrijfseigenaar zelf worden ingesteld als hij of zij zich heeft aangemeld voor een gratis Zakelijk Account.
Hoe kan ik een "Wij Schitteren op Yelp" sticker verkrijgen?
"Wij Schitteren op Yelp" is een programma waarbij een sticker en aanbevelingsbrief van Yelp's oprichters wordt gestuurd naar bedrijven die zich kwalificeren op basis van hun geschiedenis en sterrenwaardering op Yelp. De stickers worden twee keer per jaar verstuurd naar alle bedrijven die in aanmerking komen. Of een bedrijf nu adverteert op Yelp of niet heeft geen enkele invloed op het al dan niet kwalificeren om een "Wij Schitteren op Yelp" sticker te ontvangen.
Ik overweeg juridische stappen te ondernemen — wat zijn mijn rechten?
Niemand houdt ervan om een negatieve review te krijgen en het is nog erger als je van mening bent dat het je wettelijke rechten schendt. Maar een goede advocaat zal je de waarheid vertellen: rechtszaken wegens laster zijn over het algemeen duur en moeilijk te winnen. Erger nog ze kunnen erg openbaar worden. We kunnen diverse voorbeelden aandragen waarbij advocaten enkel hun cliënten schade berokkenden. Je zal ook niet veel bereiken door Yelp te betrekken in een geschil aangezien Yelp slechts functioneert als een forum zoals elk ander forum waar mensen hun meningen kunnen delen. (De wetgeving is goed geregeld hierover, maar je bent van harte welkom om je internet advocaat om bevestiging te vragen.) Er kunnen zeldzame gevallen zijn waarbij het nodig is om juridische acties te ondernemen, maar in de meeste gevallen zal je niet krijgen waar je op uit bent door iemand aan te klagen die je een slechte review heeft gegeven.